Koszyk: 0
Metody wyceny przedsiębiorstw: metoda dochodowa_http://24ivalue.pl

Metody wyceny przedsiębiorstw: metoda dochodowa

Data publikacji: 2014-11-05 20:52:51

Metody wyceny przedsiębiorstw w zasadzie można podzielić na trzy podstawowe grupy:

  1. metoda dochodowa
  2. metoda porównawcza
  3. metoda majątkowa.
Pierwsza z nich, metoda dochodowa, bazuje na założeniu, że wartość przedsiębiorstwa jest równa osiągniętym w przyszłości przez to przedsiębiorstwo dochodom.

Wycena przedsiębiorstwa metodą dochodową sprowadza się zatem do wyznaczenia wartości bieżącej przyszłych szacowanych dochodów. I choć proces taki wydaje się być logicznym (i nawet kiedy pomyślimy: ile warta jest moja firma, na pierwszy rzut wysuwa się odpowiedź: „tyle, ile zarobi w przyszłości”), jest on narażony na ryzyko nierzetelnego, wynikającego z subiektywnej oceny oraz subiektywnych przesłanek wyceny) określenia właśnie szacowanych przyszłych dochodów.


Metoda dochodowa jest odpowiednią metodą wyceny przedsiębiorstwa – pod warunkiem, że założenia o wielkości przyszłych dochodów będą oparte na realistycznej i rzetelnej analizie, z uwzględnieniem scenariusza optymistycznego i pesymistycznego, a więc z zachowaniem zasady należytej ostrożności (np. poparta analizą trendów rynkowych).


Wycena przedsiębiorstwa metodą dochodową obejmuje dwie grupy: metoda oparta na zdyskontowanych przepływach pieniężnych oraz metoda mnożnikowa, opierająca się na podejściu porównawczym.


Metoda oparta na zdyskontowanych przepływach pieniężnych (nazywana metodą DCF, discounted cash flow) wychodzi od powiązania wartości przedsiębiorstwa w momencie wyceny z dochodami pieniężnymi, jakie będzie ono przynosić w przyszłości, co w efekcie prowadzi do wyceny przedsiębiorstwa na podstawie porównania go do podobnych podmiotów.


Strona główna Wszystkie wpisy
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny informacji, za wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies, które niezbędne są do rozpoznawania użytkowników, zapamiętywania ustawień, przetrzymywania parametrów sesji, lepszego dopasowania Serwisu do użytkowników. Jeśli zapoznałeś się z tą informacją kliknij Zamknij
X