BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH: JAKI POWIENIEN BYĆ IDEALNY BIEGŁY REWIDENT?
Mimo iż audyt w praktyce wnosi do firm wartość dodaną, wielu księgowych odczuwa dyskomfort psychiczny i stres przed pojawieniem się biegłego. A przecież wcale tak nie musi być: biegły rewident też człowiek! On też przygotowuje się do badania, też nie wie, z jakimi sytuacjami przyjdzie mu się zmierzyć u klienta, też się stresuje!
Badanie sprawozdań finansowych wymaga nie lada wysiłku. Najpierw proces planowania, zbierania informacji, przygotowania dokumentacji, potem wizyta u klienta, zapoznawanie się ze specyfiką firmy, rozmowy z wybranymi osobami, długie noce spędzone na poszukiwaniu optymalnych rozwiązań dla klienta, by w końcu wydać opinię i raport z badania. O ile te czynności, które audytor wykonuje zdalnie, nie budzą lęku wśród księgowych, o tyle samo ?bycie? u klienta nie jest, niestety, odbierane już tak bezstresowo.
Aby jednak zminimalizować ryzyko negatywnych emocji u swoich klientów, audytor może zastosować kilka prostych rozwiązań, które ułatwią współpracę i zacieśnią kontakty.
Po pierwsze biegły wraz z zespołem badającym powinien być optymistycznie nastawiony do swoich klientów. Nie należy z góry zakładać, że coś może pójść nie tak. Oczywiście, należy taką sytuację brać również pod uwagę, aby potem nie być nadmiernie rozczarowanym, ale róbmy wszystko, aby proces badania sprawozdań finansowych przebiegał spokojnie dla obu stron.
Bądźmy życzliwi i uprzejmi dla osób, z którymi rozmawiamy. Czasami wystarczy się do kogoś uśmiechnąć, powiedzieć dobre słowo, aby stworzyć przyjazną atmosferę. Słuchajmy potrzeb naszego klienta ? często te potrzeby są wypowiadane między wierszami.
Co ważne ? starajmy się zapamiętać imiona i nazwiska osób, z którymi rozmawiamy. To bardzo istotny przejaw szacunku dla drugiej osoby. Przypomnijmy sobie chwile, gdy dzwoni do nas telemarketer i przekręca nasze nazwisko. Prawda, że nastawiamy się do niego negatywnie? To samo odczuwać będzie nasz klient, jeśli nie będziemy wiedzieli, z kim rozmawiamy.
W przypadku wystąpienia sytuacji, w których odczuwam złość na klienta, bo np. nie udostępnił nam na czas dokumentów, przez co badanie się wydłuża, nigdy nie dawajmy mu odczuć naszego niezadowolenia. Czasami lepiej przemilczeć pewne kwestie ? księgowi mają sporo obowiązków, a audyt wymaga od nich dodatkowego nakładu pracy: każdemu może się zdarzyć, że o czymś zapomni.
Bardzo ważny jest strój audytora. Mówi się, że nasz wygląd to 80% sukcesu. Z pewnością klient poczuje się bardziej wyjątkowo, kiedy zobaczy schludnie ubrany zespół badający niż zbyt krótkie spódniczki i duże dekolty czy wygniecione koszule. Ubiór zawsze i wszędzie wyraża nasz stosunek do drugiego człowieka!
Rewelacyjnym rozwiązaniem dla audytorów może okazać się 24iValue: dzięki niemu czas spędzony u klienta może zostać zminimalizowany, a nasz klient z pewnością odwdzięczy się nam większym zadowoleniem, że badanie przebiegło spokojnie i bez zbędnych komplikacji.
Pamiętajmy, że audyt ma pomóc naszemu klientowi. To od nas w dużej mierze zależy, czy klient będzie chciał kontynuować współpracę z nami, czy będzie wolał poszukać kogoś bardziej odpowiedniego.
Strona główna Wszystkie wpisy