Koszyk: 0
Podatek dochodowy: kiedy obiady i kolacje biznesowe stanowią KUP_http://24ivalue.pl

Podatek dochodowy: kiedy obiady i kolacje biznesowe stanowią KUP

Data publikacji: 2014-01-13 17:03:08

Podatek dochodowy w zakresie kosztów uzyskania przychodów nie jest jednoznacznym zagadnieniem, o czym pisaliśmy już, omawiając zasady podatkowe świadczeń pracowniczych. Dziś zajmiemy się obiadami lub kolacjami biznesowymi, które niejednokrotnie mają miejsce w naszej firmie. No i niestety, niejednokrotnie potraktowanie wydatku na taki obiad jako kosztu uzyskania przychodu jest kwestionowane przez skarbówkę.

Podstawowym problemem jest bowiem ustalenie, czy zabranie swojego klienta na obiad biznesowy, jest związane z reklamą, która jest KUPem, czy też reprezentacją, która ustawa o CIT traktuje jako NKUP ? bowiem to finalnie zdecyduje o wysokości zobowiązania podatkowego CIT lub PIT.


Najłatwiej pewnie teraz podatnikowi stwierdzić: ?jest to mój wydatek reklamowy?, i pomniejszyć o niego podstawę opodatkowania CIT. Jak jednak zabezpieczyć się przed możliwością podważenia naszego stanowiska przez urząd skarbowy?


Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zatem można by było pokusić się o stwierdzenie, że usługi gastronomiczne bezsprzecznie stanowią NKUPy i na tym zamknąć temat. Jednak pojawia się pewne ?ale? ? NKUPem jest wydatek gastronomiczne, pod warunkiem, że ma on charakter reprezentacyjny.


Ale czy zaproszenie swojego klienta na obiad nie ma na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów i nie ma charaktery reprezentacyjnego, a służy celom stricte reklamowym?


Temat ten został podniesiony przez NSA, który jednak ? wbrew powszechnym oczekiwaniom ? nie podjął ostatecznie uchwały, a jedynie wyrok (Sygn. II FSK 702/11) w przedmiotowej sprawie, w której mówi, iż usługa gastronomiczna nie może być bezwarunkowo zakwalifikowana jako reprezentacja, ale należy mieć na uwadze właśnie jej cel: ?,,reprezentacja" w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu". I dalej: ?Przenosząc przedstawione rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy stwierdzić należało, że podane przez spółkę wydatki związane z poczęstunkiem dla osób będących klientami, muszą być uznane za koszt uzyskania przychodów, nie ulega bowiem wątpliwości, że stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu?.


Pamiętamy zatem, zanim zakwalifikujemy wydatek na obiad biznesowy do KUPów lub NKUPów, obniżając lub nie podstawę opodatkowania CIT, że każdy przypadek powinien przedsiębiorca rozważać indywidualnie.


Strona główna Wszystkie wpisy
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny informacji, za wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies, które niezbędne są do rozpoznawania użytkowników, zapamiętywania ustawień, przetrzymywania parametrów sesji, lepszego dopasowania Serwisu do użytkowników. Jeśli zapoznałeś się z tą informacją kliknij Zamknij
X